KWALITEIT
Registraties, keurmerken en meer
Kwaliteit heeft bij MentalScope onze constante aandacht en zorg. Op deze pagina kunt u hierover belangrijke informatie vinden. Heeft u desondanks nog vragen, neem dan contact met ons op.
REGISTRATIES EN KWALIFICATIES
Jan de Haaij
- Praktijkhouder en eigenaar
- Expert op het gebied van stressklachten, angstklachten, depressie, ADHD en autisme
- GZ-psycholoog
- Registerpsycholoog K&J NIP SKJ
- NIP lid: 4829
- BIG-register 69933276525
- SKJ-register 130002338
- Pers. AGB-code praktijkhouder 94007192
BEROEPSCODE NIP
eisen, richtlijnen en gedragsregels
Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) zet zich in voor de kwaliteit van psychologen. De nieuwste Beroepscode 2024 is een herziening van de Beroepscode uit 2015 en is in werking getreden sinds 1 april 2024. Hierin staan alle richtlijnen, gedragsregels en eisen voor professioneel handelen. Psychologen die lid zijn van het NIP of een NIP-registratie hebben, zijn verplicht zich aan deze code te houden.
Meer weten? Check de website van het NIP of bekijk de code direct via deze link.
GGZ KWALITEITSSTATUUT
hoe wij kwaliteit waarborgen
Een GGZ Kwaliteitsstatuut is een document waarin GGZ-zorgaanbieders vastleggen hoe zij kwaliteit waarborgen. Hierin staat:
• Wie wat doet in de behandeling (o.a. de regiebehandelaar).
• Hoe beslissingen samen met cliënten worden genomen.
• Wie betrokken is en hoe wordt samengewerkt.
• Hoe klachten worden afgehandeld.
Download hier ons GGZ Kwaliteitsstatuut.
VISITATIE DOOR NIP
certificaat behaald
In 2024 heeft het NIP een visitatietraject uitgevoerd. Bij zo’n visitatie onderzoeken collega’s uit dezelfde beroepsgroep hoe de zorg binnen een praktijk wordt verleend. Het traject sluit af met een bezoek van een getrainde visiteur, waarbij werkprocessen worden besproken aan de hand van een feedbackrapport en verbeterplan. Het doel? Continu verbeteren en aanscherpen van kwaliteit.
Na afronding ontving praktijkhouder Jan de Haaij het Certificaat Kwaliteitsvisitatie NIP. Hiermee voldoet onze praktijkvoering aan de professionele standaard van het NIP!
Cliëntenvaringen
hoe wij door onze cliënten worden beoordeeld
Aan het eind van de behandeling krijgen cliënten per email een vragenlijst toegestuurd, de zogenaamde CQ-index. Daarin worden vragen gesteld over hoe de ervaringen zijn met onze dienstverlening. Alle gegevens worden vertrouwelijk verwerkt.
Op grond van de gegeven antwoorden wordt er een score verkregen op de schalen: Bejegening, Informatie behandeling, Samen beslissen en Uitvoering behandeling. Ook kan de cliënt een cijfer geven voor de behandeling. Daarnaast is er ruimte om eventuele tips en aanvullende opmerkingen te geven. Deelname aan dit onderzoek is vrijwillig.
Bejegening
De subschaal: ‘Bejegening’’, betreft de vragen of de client zich serieus genomen is en zaken op een begrijpelijke manier zijn uitgelegd.
Informatie behandeling
De subschaal: ‘Informatie behandeling’, betreft de informatie over voor- en nadelen van de behandeling, het te verwachten resultaat en hoe met de klachten om te gaan.
Samen beslissen
De subschaal: ‘Samen beslissen’, gaat over de mate waarin de client heeft ervaren goed geïnformeerd te zijn (mogelijkheden/verwachtingen) en mee te kunnen beslissen in de behandeling.
Uitvoering behandeling
De subschaal: ‘Uitvoering behandeling’, betreft de vragen of de behandeling de juiste aanpak was en de tevredenheid over de behandeling.
In 2024 gaven onze cliënten gemiddeld de volgende beoordeling (minimale score is 1 en de maximale is 5):
Bejegening: 4,8
Informatie Behandeling: 4,3
Samen beslissen: 4,5
Uitvoering Behandeling: 4,3
Gemiddeld rapportcijfer behandeling (op een schaal van 1 tot en met 10): 7,8
KLACHTENREGELING
mochten we er samen niet uitkomen
Helaas kan in menselijk contact soms iets misgaan. Mocht dat onverhoopt zo zijn, dan vragen wij je allereerst en zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Je klacht wordt altijd serieus genomen. Wij zullen vervolgens alles doen om samen met jou misverstanden op te helderen of zaken naar ieders tevredenheid op te lossen. Mocht dat echter om een of andere reden niet lukken, dan kun je je wenden tot Klachtenportaal Zorg, een onafhankelijke derde. Klik hier voor ons inschrijfbewijs. Meer info over hoe dit werkt, vind je op hun website.
ALGEMENE VOORWAARDEN
duidelijkheid en transparantie
Algemene voorwaarden zorgen voor duidelijkheid en inzicht. Hierin staat precies wat je kunt verwachten, zoals: kosten en betalingsvoorwaarden, wat er gebeurt bij afspraakannuleringen, klachtenprocedures, privacy en geheimhouding. Kortom, het is een helder overzicht van jouw rechten en plichten, én die van de psycholoog. Dit helpt misverstanden te voorkomen en zorgt voor een transparante samenwerking.
Klik hier voor onze Algemene Voorwaarden.
ISO 9001 CERTIFICERING
continue aandacht voor kwaliteit
ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen die organisaties helpt om consistent producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren. Het richt zich op klanttevredenheid, procesverbetering en het naleven van wet- en regelgeving.
Voor cliënten van MentalScope is ISO 9001-certificering belangrijk omdat zij kunnen vertrouwen op een gestructureerde aanpak van de zorgprocessen en kwaliteitsbewaking. Door gestandaardiseerde procedures kunnen wij beter inspelen op de behoeften van onze cliënten en voldoen aan de hoge eisen van de zorgsector. Het helpt ons tevens onze praktijk efficiënter te runnen en onze dienstverlening continu te verbeteren.