KWALITEIT

Registraties, keurmerken en meer

Kwaliteit heeft bij MentalScope onze constante aandacht en zorg. Op deze pagina kunt u hierover belangrijke informatie vinden. Heeft u desondanks nog vragen, neem dan contact met ons op.

REGISTRATIES EN KWALIFICATIES

Jan de Haaij

  • Praktijkhouder en eigenaar
  • Expert op het gebied van stressklachten, angstklachten, depressie, ADHD en autisme
  • GZ-psycholoog
  • Registerpsycholoog K&J NIP SKJ
  • NIP lid: 4829
  • BIG-register 69933276525
  • SKJ-register 130002338
  • Pers. AGB-code praktijkhouder 94007192

BEROEPSCODE NIP

eisen, richtlijnen en gedragsregels

Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) zet zich in voor de kwaliteit van psychologen. De nieuwste Beroepscode 2024 is een herziening van de Beroepscode uit 2015 en is in werking getreden sinds 1 april 2024. Hierin staan alle richtlijnen, gedragsregels en eisen voor professioneel handelen. Psychologen die lid zijn van het NIP of een NIP-registratie hebben, zijn verplicht zich aan deze code te houden.

Meer weten? Check de website van het NIP of bekijk de code direct via deze link.

GGZ KWALITEITSSTATUUT 

hoe wij kwaliteit waarborgen

Een GGZ Kwaliteitsstatuut is een document waarin GGZ-zorgaanbieders vastleggen hoe zij kwaliteit waarborgen. Hierin staat:

• Wie wat doet in de behandeling (o.a. de regiebehandelaar).
• Hoe beslissingen samen met cliënten worden genomen.
• Wie betrokken is en hoe wordt samengewerkt.
• Hoe klachten worden afgehandeld.

Download hier ons GGZ Kwaliteitsstatuut.

 

VISITATIE DOOR NIP 

certificaat behaald

In 2024 heeft het NIP een visitatietraject uitgevoerd. Bij zo’n visitatie onderzoeken collega’s uit dezelfde beroepsgroep hoe de zorg binnen een praktijk wordt verleend. Het traject sluit af met een bezoek van een getrainde visiteur, waarbij werkprocessen worden besproken aan de hand van een feedbackrapport en verbeterplan. Het doel? Continu verbeteren en aanscherpen van kwaliteit.

Na afronding ontving praktijkhouder Jan de Haaij het Certificaat Kwaliteitsvisitatie NIP. Hiermee voldoet onze praktijkvoering aan de professionele standaard van het NIP!

Cliëntenvaringen

hoe wij door onze cliënten worden beoordeeld

Aan het eind van de behandeling krijgen cliënten per email een vragenlijst toegestuurd, de zogenaamde CQ-index. Daarin worden vragen gesteld over hoe de ervaringen zijn met onze dienstverlening. Alle gegevens worden vertrouwelijk verwerkt.

Op grond van de gegeven antwoorden wordt er een score verkregen op de schalen: Bejegening, Informatie behandeling, Samen beslissen en Uitvoering behandeling. Ook kan de cliënt een cijfer geven voor de behandeling. Daarnaast is er ruimte om eventuele tips en aanvullende opmerkingen te geven. Deelname aan dit onderzoek is vrijwillig.

Bejegening
De subschaal: ‘Bejegening’’, betreft de vragen of de client zich serieus genomen is en zaken op een begrijpelijke manier zijn uitgelegd.

Informatie behandeling
De subschaal: ‘Informatie behandeling’, betreft de informatie over voor- en nadelen van de behandeling, het te verwachten resultaat en hoe met de klachten om te gaan.

Samen beslissen
De subschaal: ‘Samen beslissen’, gaat over de mate waarin de client heeft ervaren goed geïnformeerd te zijn (mogelijkheden/verwachtingen) en mee te kunnen beslissen in de behandeling.

Uitvoering behandeling
De subschaal: ‘Uitvoering behandeling’, betreft de vragen of de behandeling de juiste aanpak was en de tevredenheid over de behandeling.

In 2024 gaven onze cliënten gemiddeld de volgende beoordeling (minimale score is 1 en de maximale is 5):

Bejegening: 4,8
Informatie Behandeling: 4,3
Samen beslissen: 4,5
Uitvoering Behandeling: 4,3

Gemiddeld rapportcijfer behandeling (op een schaal van 1 tot en met 10): 7,8

KLACHTENREGELING

mochten we er samen niet uitkomen

Helaas kan in menselijk contact soms iets misgaan. Mocht dat onverhoopt zo zijn, dan vragen wij je allereerst en zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Je klacht wordt altijd serieus genomen. Wij zullen vervolgens alles doen om samen met jou misverstanden op te helderen of zaken naar ieders tevredenheid op te lossen. Mocht dat echter om een of andere reden niet lukken, dan kun je je wenden tot Klachtenportaal Zorg, een onafhankelijke derde. Klik hier voor ons inschrijfbewijs. Meer info over hoe dit werkt, vind je op hun website.

ALGEMENE VOORWAARDEN 

duidelijkheid en transparantie

Algemene voorwaarden zorgen voor duidelijkheid en inzicht. Hierin staat precies wat je kunt verwachten, zoals: kosten en betalingsvoorwaarden, wat er gebeurt bij afspraakannuleringen, klachtenprocedures, privacy en geheimhouding. Kortom, het is een helder overzicht van jouw rechten en plichten, én die van de psycholoog. Dit helpt misverstanden te voorkomen en zorgt voor een transparante samenwerking.

Klik hier voor onze Algemene Voorwaarden

ISO 9001 CERTIFICERING

continue aandacht voor kwaliteit

ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen die organisaties helpt om consistent producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren. Het richt zich op klanttevredenheid, procesverbetering en het naleven van wet- en regelgeving.

Voor cliënten van MentalScope is ISO 9001-certificering belangrijk omdat zij kunnen vertrouwen op een gestructureerde aanpak van de zorgprocessen en kwaliteitsbewaking. Door gestandaardiseerde procedures kunnen wij beter inspelen op de behoeften van onze cliënten en voldoen aan de hoge eisen van de zorgsector. Het helpt ons tevens onze praktijk efficiënter te runnen en onze dienstverlening continu te verbeteren.

Iso9001

Algemene Voorwaarden

Versie 2024

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle onderzoeks- en behandelovereenkomsten, zowel mondeling als schriftelijk aangegaan tussen de psycholoog werkend bij MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp en de cliënt.

1. Een opdracht komt tot stand door schriftelijke aanvaarding van de aanmelding of behandelovereenkomst. De behandelovereenkomst geeft de inhoud van de overeenkomst weer.

2. Een opdracht kan ook tot stand komen door een mondelinge afspraak, zoals het afspreken van een consult.

3. MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp beoordeelt bij aanmelding of er sprake is van zorg die in aanmerking komt voor vergoeding door de Generalistische Basis GGZ. Wanneer dit niet het geval is zal dit expliciet gecommuniceerd worden aan de cliënt.

4. De verantwoordelijkheid om te achterhalen welke vergoedingen en voorwaarden de verzekeringsmaatschappij van de cliënt hanteert, ligt geheel bij de cliënt zelf.

5. Wanneer er sprake is van zorg binnen de Generalistische Basis GGZ zal MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp de nota(‘s) ter vergoeding aanleveren bij de zorgverzekeraar of gemeente. Wij zijn verplicht om te controleren of de door u opgegeven verzekeringsgegevens juist zijn. Ook zijn wij verplicht om uw BSN-nummer te registreren, en uw identiteit vast te stellen aan de hand van een identiteitsbewijs. Wij vragen u om bij het eerste gesprek uw identiteitsbewijs en verzekeringspasje mee te nemen.

6. Wanneer er geen sprake is van vergoede zorg ontvangt de cliënt maandelijks een factuur (al dan niet via FAMED).

7. Indien de cliënt het verschuldigde bedrag niet binnen de betalingstermijn heeft voldaan, is de cliënt in verzuim. Na versturen van een betalingsherinnering zal altijd worden overgaan tot het overdragen aan een incassobureau indien niet aan de betalingsverplichtingen voldaan wordt. MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp behoudt het recht de behandeling te stoppen dan wel op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.

8. Uw behandelaar bij MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp is aangesloten bij de beroepsvereniging van psychologen (NIP) en opgenomen in het SKJ-register. Dit betekent dat uw behandelaar een beroepscode hanteert waarin hij/zij zich verplicht informatie vertrouwelijk te behandelen.

9. Informatie naar derden is alleen mogelijk met uw toestemming. Voor de huisarts is het belangrijk om te weten of de behandeling bij MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp van start is gegaan en hoe de behandeling verloopt. Gebruikelijk is dat wij hierover een (korte) brief schrijven aan de huisarts. Volgens de richtlijnen van de beroepsvereniging registreren wij, ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden, uw gegevens anoniem in een jaarverslag. Als u niet akkoord bent met het verstrekken van bovenstaande gegevens aan de huisarts of (anoniem) aan de beroepsvereniging, kunt u dat bij uw behandelaar aangeven.

10. Vanaf de aanmelding heeft u bij MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp slechts met één behandelaar te maken. Mocht uw behandelaar onverhoopt voor langere tijd afwezig zijn, dan neemt een van de andere collega’s de behandeling (tijdelijk) over. Voorwaarde voor een goede behandeling is een goed contact met uw behandelaar. Mocht dat contact om wat voor reden dan ook niet geheel naar uw zin zijn, dan kunt u dat altijd bespreken en eventueel om een andere behandelaar vragen.

11. De diensten worden geleverd op de locatie waar MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp gevestigd is, tenzij anders is overeen gekomen.

12. De duur van een consult is 45 minuten. Er kan altijd uitloop plaats vinden als het gesprek daartoe aanleiding geeft.

13. Bij het afzeggen van afspraken gelden de volgende regels: Consulten welke minimaal 24 uur van te voren afgezegd wordt, zal niet in rekening gebracht worden. Indien een consult niet minimaal 24 uur van te voren afgezegd wordt, zal 40,00 euro per consult in rekening gebracht worden.

14. Indien de behandelaar de afspraak afzegt dan vervalt de verplichting tot betaling van het consult.

15. Wanneer de voorwaarden van de cliënt strijdig zijn met de voorwaarden van MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp, dan zijn de voorwaarden van MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp van toepassing. Enig andersluidend beding in de voorwaarden van de cliënt doet aan het voorgaande niet af.

16. MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp heeft een klachtenprocedure, mochten er klachten zijn over de geboden zorg binnen de praktijk dan kunt u dit kenbaar maken aan uw behandelaar. Klachten over geleverde diensten moeten door de cliënt schriftelijk bevestigd worden. Via de beroepsvereniging kan een klacht ingediend worden indien er onderling niet uitgekomen wordt. Het uiten van een klacht ontslaat de cliënt niet van zijn betalingsverplichting.

17. Van deze overeenkomst kan alleen schriftelijk worden afgeweken.

18. Op deze voorwaarden en wat daarmee verband houdt, tussen MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp en cliënt is Nederlands recht van toepassing.

19. ROM (Routine outcome measurement). Een eis van veel gemeenten/verzekeraars voor het verkrijgen van een contract, is dat er voor- en nametingen worden gedaan van de behandeling met behulp van vragenlijsten. Deze krijgt u van uw behandelaar. De uitkomsten worden anoniem in een grote database ingevoerd en verwerkt. Mocht u hier bezwaar tegen hebben dan kunt u gebruik maken van een Optout-regeling Bij uw behandelaar kunt u een formulier invullen waarin u aangeeft dat u hier bezwaar tegen maakt. Dit formulier komt dan in uw dossier.

20. MentalScope/Breintje beer Jeugdhulp heeft geen crisisdienst. In geval van crisis dient u contact op te nemen met uw huisarts (tijdens kantooruren) of met de huisartsenposten (buiten kantoortijden).