ADD, ADHD EN NEUROFEEDBACK?
WAT IS HET?
ADD en ADHD hebben een overlap met autisme spectrum stoornis (ASS) en delen dus verschijnselen. Zoek maar eens op internet naar de diverse lijstjes van symptomen, waaruit dit blijkt.
Die overlap van verschijnselen wordt vanuit de neurowetenschappen soms verklaard vanuit een gebrekkige informatieverwerking in de hersenen die zowel bij ADHD als autisme worden gezien.
Wij maken voorafgaand aan behandeling, maar ook als ondersteunende diagnostiek een zogenaamd QEEG, een meting van de hersenactiviteit die onderzocht wordt op typerende patronen. Dit vraagt een deskundigheid die niet eenvoudig aan te leren is, maar die wel in grote mate bijdraagt aan het onderscheiden van problematische activiteit. Of preciezer: veelal wordt in bepaalde gebieden een lagere activiteit waargenomen, die erop lijkt te duiden dat informatieverwerking niet goed verloopt. Hiervoor zijn veel redenen te noemen maar als de informatie goed gecombineerd wordt met overige uitslagen kan het wel helpen om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van wat er aan de hand is.
Feitelijk zijn zowel autisme (ASS) als ADHD niet volledig begrepen verschijnselen. Het is eigenlijk van alles en volgens sommigen bestaat het zelfs niet en is het een modieuze term die geld oplevert voor de farmaceutische industrie. De termen ADHD en autisme zijn feitelijk moeilijk passend te krijgen met de individuele verschijnselen. In het geval van autisme spreekt men van een spectrum, een waaier aan mogelijke verschijnselen. Net als een kleurenkaart zijn de verschillende gradaties eindeloos. Het is ook moeilijk om aan te geven of we van een stoornis moeten spreken. Vaak noemen we een onvermogen tot aanpassen aan de eisen van de samenleving stoornis, maar misschien heeft de samenleving zelf wel stoornisachtige trekken..
Bij MentalScope gaan we er van uit dat het belangrijk is om eerst de mens, of het kind, te willen begrijpen. Daarna kan er vanwege communicatie gesproken worden van een aandoening met een naam, al is het maar als uitgangspunt om een behandelplan op te stellen. Zo bekeken is een diagnose of classificatie van een probleem gewoon een praktisch aangrijpingspunt en is het niet bij voorbaat een stigma of label.
ONBEGREPEN
Veel autisten en ADHD-ers voelen zich niet begrepen. Ze ervaren vaak negatieve reacties op hun gedrag die ze zelf niet altijd kunnen plaatsen. Daarnaast hebben ouders en ook leerkrachten, niet zelden zelf last van onzekerheid en spanning naar het kind toe, die ook begrepen moet worden. Zo kan een school- of gezinssituatie al snel ingewikkeld worden. Ingewikkelder dan vaak nodig. In de praktijk blijkt een goede verheldering en uitleg al een goed begin om positieve ontwikkelingen in gang te zetten. Op
Bij ons vind je een hoge mate van inzicht in de materie van ADHD en autisme, deels door jarenlange ervaring en begeleiding.
NEUROFEEDBACK
In heel veel situaties wordt hiervoor medicatie voorgeschreven die dan vervolgens jarenlang geslikt dient te worden. Deze bij ADHD voorgeschreven stoffen zijn eigenlijk geen medicijnen (zoals Ritalin, Strattera of Concerta) maar helpen ADHD symptomen te onderdrukken. De oorzaak wordt niet opgelost. Hoewel de vraag speelt of er daadwerkelijk een probleem in de zin van een ziektebeeld is, zijn het in ieder geval verschijnselen die (anderen) hinder veroorzaken. Omdat het vaak om onbegrepen gedrag gaat is men blij met een diagnose.
Het gaat veel te ver om te beweren dat er al dan niet iets mis is met ADHD-ers, maar vaak hebben ze in ieder geval baat bij een behandeling die ze helpt rustiger en geconcentreerder te leven.
Neurofeedback is in samenhang met de behandeling van ADHD inmiddels goed onderzocht en diverse onderzoeken hebben positieve resultaten aangetoond. Niettemin is er nog geen overeenstemming onder deskundigen. Onze praktijkbevinding is dat er resultaat behaald kan worden in veel gevallen, mits de therapeut een scherp oog heeft voor alle overige factoren die de problemen veroorzaken. Neurofeedback is daarbij aanvullend of ondersteunend. Een goede aanpak verhoogt het vermogen om controle te verkrijgen op het eigen gedrag en verbetert het evenwicht in bepaalde hersenfuncties en geeft daarmee op termijn een herstel van zelfvertrouwen.
Doordat de symptomen bij de bron worden aangepakt is het resultaat blijvend. Zie het als leren fietsen. Verleren van de fietsvaardigheid gebeurt zelden.
Neem CONTACT met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te onderzoeken.